الأربعاء، 16 نوفمبر 2016

لمَّا بتكلم الزعيم


لمَّا بتكلم الزعيم
بِقولولي ليه بتِتْأخَر في الكلام؟!
ليه بتتأخر في الكلام؟!
أناااا... ما عنديش كلام أقولو
أنا عننندي خير الكلام ما قَلَّ ودَل
وعلى الأصح ما وَقَر في الرأس 
وصدقه العمل!
وأنا بَحِب أجندة العمل...
أناااا... عندي الكلام بِعَدي بِفَلاتِر
فِلتر كيفية تَصْفية المُعارضين
فِلتر كيفية تصفية المتظاهرين
فِلتر كيفية قتل الشباب والشابات
قتل الشيوخ والأطفال
والتنكيل بالأجساد الأحياء منهم والشهداء!
نقتل هؤلاء المرضى المصابون بِدَاء
بِدَاء حُب الله ولرسوله ولمنهجه...
نقتلهم ونطهر البلاد من هذا الوباء
يريدون أن يكون لنا رباً واحداً!
وأناااا... من أكون؟ أنا جدي فرعون...
نحن أبناء الفراعنة بُناة الحجارة
نَذِل أهلنا و يحيا بني صهيون...
ما أشبه اليوم بالأمس!
عاد فرعون مصر يبطش بأهلها
ويقول ما ذَنَب فرعون؟ 
انتم أكثرتم العيال!
نحن الآن أكثر من تسعون مليون
الملايين من الأطفال بلا مدارس تعمل
الكثير منهم في الشوارع مُشرد 
مئات الآلاف يسكنون المقابر
والكثير عيشهم بجَمْع النقيات!
ونصف الشعب المصري
يعيش تحت خط الفقر...
وبِتْقولي ليه بتأخر في الكلام ؟!
قلبي والله بتقطع عليهم
فِبَالَك ما عِنْديش أحساس؟
بس بَقول للشعب المصري العظيم
والله العظيم الحَل بحاجة لوقت شوية
علشان عندي الفلاتر في عافية
ادعولي... الله يشفي
لنعود ما تبقى من الوطن نِصَفي
و الحل بسيط يا شعبي
كان يا مكان في قديم الزمان...
وفي غابات الأمازون 
للحِفاظ على الأعداد
عند الولادة يأكلون المولود!
أنا ما بقول لا سَمَح الله نَكُلْهُم، لا!
ما بتسمعش بالقَتْل الرحيم؟
أنا والله العظيم...
أمَرْت الجيش و الشرطة 
والمخابرات والبلطجية
انتم في خدمة الشعب!
القتل الحلاااال ،القتل الحلال!
قويس كده ؟
أناااا... بَعْرَف ربنا أوي، اوي...
أنا... مُثقف اوي، اوي... و بَصَلي!
و الرسول الكريم، العظيم، الرحيم...
قال :"كتب الإحسان في كل شيء"
اسمع قويس خلي بالك من الحِتَى دي!
"أذا قتلتم فأحسنوا القَتلة
وان ذبحتم فأحسنوا الذَبْحة
و ليحِدَ أحدكم شفرته ليُرِح ذبيحته"
وليشهد الله أنا وصِتْهم بِكِدَه!
فاليُصَوب أحدكم طلقته ليُرح ذبيحته...
في رأسه، في صدره 
وان أمكن في قلبه!
حرام يِتْعَذِب، واللهِ بِكَسر الهاء حرام...
ولِيَكُن أهل اختصاص
من يضرب ومن يجلد ومن يعذب...
دَرَبناهم قويس اوي اوي
عرفتوا ليه بِتْأخَر في الكلام؟!
لأن الكلام عندي بِعَدي بفَلاتِر
والي بيغْضُب ربنا أقوله!
لا،لا،لا،لا... عفواًًًًًًًًًًًًًًًًً افعله!
والشياطين من أهلنا بجَنْبنا...
نحن منتعب، اوي، اوي...
الله يكون في عوننا...
عبد العظيم كحيل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

أتيتك راجيا للأديب / عبدالرحمن بكرى محمد ............. إذا للوصالِ أيــــا فــؤادى تُسائـــله .... فلستُ أرى غيــر الحبيبِ تــــواصل .فمن ...